Робота колекторів: 3 стадії

Сьогодні я розповім вам про 3 стадії роботи колекторів, які вони використовують при стягненні боргів з фізичних осіб. Звичайно ж, політика різних колекторських компаній може дещо відрізнятися, але в цілому все відбувається за одним і тим же сценарієм, який ви дізнаєтеся, ознайомившись з цією статтею.
Причому, описані тут етапи стосуються як роботи сторонніх колекторських агентств (в разі, якщо кредитор продав борг колекторам), так і внутрішніх служб кредитора по роботі з проблемною заборгованістю (якщо кредитор намагається «вибити» з боржника оплату самостійно).
Отже, 3 стадії (або 3 етапи) роботи колекторів
Етап 1. Light-collection.
На цьому етапі робота колекторів з боржником відбувається найбільш м’якими, лояльними методами. Йому відсилаються ввічливо складені смс-оповіщення, виробляються автодозвону з записаними нагадуваннями про необхідність погасити наявну заборгованість, відсилається 1-2 поштових листи, складених в найбільш м’якій формі, з повідомленням про наявність заборгованості та необхідності її погашення. Можуть також відбуватися «живі» дзвінки колекторів боржника, але на даній стадії колектори спілкуються чемно і поштиво, юридичною мовою, твердо вимагають погасити заборгованість, але не грублять і не загрожують. Прямої взаємодії між колектором і боржником на цій стадії не відбувається.
Стадія light-collection триває, як правило, близько 1 місяця, і якщо на даному етапі не вдається переконати боржника повернути борг, відбувається перехід до наступної стадії.
Етап 2. Soft-collection.
Дана стадія передбачає вже більш жорстке взаємодія з боржником, але без відвертого «бєспрєдєлу». СМС-повідомлення і тексти автодозвону приймають більш жорсткий і наполегливий характер, при цьому будь-яких погроз не містять. Все частіше починає відбуватися живе телефонне спілкування представника колекторської служби з боржником, де він більш жорстко вимагає погашення заборгованості, попереджає про подальші можливі візити колекторів додому і за місцем роботи, про можливі дзвінки родичам, роботодавцю, колегам, контактним особам, зазначеним при отриманні кредиту позики. Боржнику відсилаються наступних 1-2 поштових листи з жорсткою вимогою погасити заборгованість до певного терміну.
Стадія soft-collection триває протягом 1-2 місяців, після чого, за відсутності результатів, колектори переходять до наступного, найбільш небезпечного етапу.
Етап 3. Hard-collection.
Фінальна і найжорсткіша стадія безпосереднього взаємодії колекторів з боржником. На ній електронні повідомлення приймають найжорсткішу форму, можуть містити грубі звернення і погрози. Те ж саме стосується і телефонних переговорів. Крім взаємодії з боржником, починається взаємодія з усіма, хто будь-яким чином з ним пов’язаний: родичами, контактними особами, зазначеними в заявці на кредит, роботодавцем, колегами. Колектори дзвонять і пишуть всім, кого можуть знайти, можуть, наприклад, писати друзям в соціальних мережах, що їх друг є злісним неплатником, дзвонити на роботу, причому роблять це максимально часто і нав’язливо.
Також на цій стадії починаються прямі контакти колекторів з боржником, а згодом, можливо — і з пов’язаними з ним особами: родичами, колегами, друзями. Колектори приходять додому, спілкуються грубо і нахабно, тиснуть психологічно, можуть загрожувати, робити вигляд, що становлять опис майна, і т.д. Позичальника можуть лякати порушенням справи за шахрайство, кримінальним переслідуванням, судовими приставами, навіть фізичною розправою. У самих «важких» випадках вони можуть беспредельничать по повній: залишати написи в під’їздах, псувати майно, застосовувати силу і т.д.
На етапі hard-collection боржника також письмово повідомляють про те, що якщо він не погасить борг до певного терміну, піде позовну заяву в суд, для залякування можуть надіслати зразок такої заяви і навіть зразок судового рішення.
Стадія hard-collection зазвичай триває близько 3 місяців і більше і якщо заборгованість невелика, а колекторам не вдається її «вибити», на цьому все може і закінчитися. Після того, як боржника і його родичів неабияк замучать і «задовбав», борг спишуть як безнадійний, або продадуть ще дешевше інший колекторської компанії (якщо знайдуться охочі купити), яка почне всю цю роботу заново. Тут як повезе.
В цілому взаємодія колекторів з боржником зазвичай триває не менше півроку, іноді від півроку до року, або навіть більше. Все залежить від кожного конкретного випадку.
Всі ці 3 стадії роботи колекторів ставляться до т.зв. досудового стягнення заборгованості. І якщо борг великий, і вся ця робота ні до чого не привела, то починається 4 етап — судові розгляди або legal-collection колектори подають в суд на боржника, і далі відбувається вже робота не «вибивачів боргів «, а юристів, в рамках чинного законодавства.
До слова, для боржника такий результат подій навіть краще, оскільки суд і судові пристави в подальшому будуть діяти в рамках законодавства, а не беспредельничать, як деякі колектори. До того ж, колектори дуже люблять незаконно «нараховувати» на суму заборгованості якісь свої додаткові штрафи, а суд присудить до виплати рівно стільки, скільки ви реально повинні, в окремих випадках, як показує практика, навіть «списує» штрафи і пені кредиторів .
Тепер ви маєте уявлення про те, як відбувається робота колекторів, які етапи вона проходить. Сподіваюся, що ця інформація була вам корисна. Пам’ятайте, що найкраще не допускати утворення простроченої заборгованості і всілякого взаємодії з колекторами. Але якщо вже це сталося — знайте свої права і обов’язки і не дозволяйте колекторам порушувати законодавство.
«Вибити» у вас борг — це робота колекторів, їх заробіток. Тому вони будуть робити все можливе для того, щоб заробити на вас, а не втратити (адже якщо вони купили борг, і не змогли його «вибити» — це для них фінансові втрати). Ваше завдання — не дозволяти колекторам беспредельничать і направляти їх дії в правове поле. Коли вони бачать, що перед ними юридично грамотний боржник, який знає закони і свої права, вони ведуть себе обережніше. І, навпаки, відчуваючи вседозволеність, можуть творити що завгодно.